La cervesa a la piràmide nutricional

  • By
  • On 28th abril 2014

La Dieta Mediterrània ha demostrat els seus grans i variats beneficis a través de múltiples estudis clínics i epidemiològics, que han portat a considerar-la com un factor protector en multitud de processos com les malalties cardiovasculars, determinades neoplàsies, algunes malalties neuro-degeneratives i, inclús, el propi envelliment.

Ja durant els anys 50 un equip d’investigació d’Estats Units va començar a utilitzar el concepte de Dieta Mediterrània, establint una relació directa entre dieta i salut, al constatar que la població que seguia aquests hàbits alimentaris mostrava una incidència molt baixa en determinades malalties.

La Dieta Mediterrània és, possiblement, el concepte dietètic i nutricional més difós tant entre la comunitat científica com entre els consumidors. Per això és imprescindible donar a conèixer quines són les característiques bàsiques d’aquesta dieta i creiem que no hi ha millor manera que expressar-ho gràficament mitjançat la Piràmide Alimentària de la Dieta Mediterrània.

cerveza y nutrición

  • A la seva base hi trobem aliments rics en carbohidrats com el pa, l’arròs, cereals integrals i d’altres grans sencers. Al segon graó hi trobem les fruites i verdures, seguides del tant preuat oli d’oliva que, sens dubte, protagonitza l’alimentació del Mediterrani. Al quart graó hi serien els làctics, el vi i la cervesa (de consum opcional i en persones adultes) que haurien de consumir-se amb moderació; tot i que tots els aliments anomenats fins aquí haurien d’ingerir-se a diari en unes proporcions adequades. Si bé hem de recordar que el consum excessiu d’alcohol és perjudicial per la salut, també hem de dir que el consum moderat de begudes fermentades pot formar part d’una alimentació saludable dins de la Dieta Mediterrània actual, per les propietats que els proporcionen tant la seva baixa graduació com les matèries primes amb les que estan elaborades. Per aquesta raó, la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) inclou a la Piràmide de l’Alimentació Saludable –principal referència en matèria nutricional al nostre país- les begudes fermentades (cervesa, vi, cava o sidra) de manera opcional i moderada. No hem d’oblidar tampoc que els efectes beneficiosos d’aquestes begudes s’observen únicament quan el consum és moderat i responsable per part de persones adultes amb bona salut, que gaudeixen d’una alimentació sana i equilibrada. En el cas que estiguessin prenent algun fàrmac, si s’hagués de conduir o en el cas de dones embarassades, el consum d’alcohol hauria de ser nul.
  • A la segona secció de la piràmide hi trobem aquells aliments que han de consumir-se entre 2 i 4 cops per setmana, com és el cas del peix, nous, llegums, ous i carn d’au.
  • Mentre que a l’extrem de la piràmide es situen aquells aliments el consum dels quals hauria de tenir una freqüència mensual, és a dir, consumir-ne petites proporcions poques vegades al mes. Aquest és el cas de les carns vermelles, els dolços i d’altres fonts de sucres o greixos saturats.

Si observem la piràmide de la Dieta Mediterrània veiem que es tracta d’una dieta completa que fomenta els greixos saludables, els aliments d’origen vegetal o la fibra i preveu carències nutricionals. És per això que aquesta piràmide il·lustra una dieta sana que propicia la nostra salut al prevenir malalties, dèficit i excessos.

No obstant, no s’ha d’oblidar que un estil de vida saludable no sols s’aconsegueix amb una dieta adequada sinó que requereix activitat física regular, absència d’addiccions i un correcte descans que redueixi l’estrès al mínim.